Boxaren med bordsgrillen

Boxaren med bordsgrillen

kultur Att sportprofiler och -stjärnor blir rastlösa efter idrottskarriären känner de flesta till. När strålkastarna slocknar vet de inte riktigt vad att göra med livet. De som inte hittar ett nytt liv inom idrottsrörelsen blir inte sällan entreprenörer. Tomas Brolin sålde dammsugare. Anders Limpar öppnade krog.

Vissa ägnar sig åt mat och matlagning. Paolo Roberto och Glenn Strömberg säljer italiensk mat och råvaror. Frank Andersson gjorde misslyckat försök som godisförsäljare med företaget Franks Candymix AB.

Att en pensionerad, men entreprenöriell idrottare givit sig in i grillningens värld är därför knappast förvånande.

I början på 90-talet lanserade före detta boxaren och flerfaldige tungviktsvärldsmästaren amerikanen George Foreman den ekonomiskt namngivna och idag, ökända bordsgrillen George Foreman’s Lean Mean Fat-Reducing Grilling Machine. I amerikansk tv-shop-tv visades infomercials där George Foreman tillsammans med säljare, professionella kockar och dietister förklarade det dags att knocka skadligt fett ur maten vi älskar. Under sin boxningskarriär vann Foreman 68 matcher på knockout, så vem bättre lämpad för uppdraget?

George Foreman’s Lean Mean Fat-Reducing Grilling Machine blev en succé och har enligt Wikipedia sålt i över 100 miljoner exemplar. Sådana försäljningssiffror lockade fler före detta boxare och tungviktsvärldsmästare att introducera egna bordsgrillar. I mitten på 00-talet lanserade Evander Holyfield Real Deal Grill.

Numera säljer George Foreman även kött att lägga på grillen. Han driver online-kötthandeln  George Foreman’s Butcher Shop. I klippen nedan kan ni se hur det såg ut när “Big George” sålde grillar på tv-shop.

Pt 1: https://www.youtube.com/watch?v=9pCy1FE89KI

Pt 2: https://www.youtube.com/watch?v=OtznXfv6VXw&t=519s

Frågan som uppstår när man bekantat sig med George Foreman’s Lean Mean Fat-Reducing Grilling Machine – vilken svensk idrottspersonlighet borde lansera en stygg, fettreducerande bordsgrill?