Köp & Leverans

1. Allmänt

Välkommen som Kund hos oss på Grillat.se. Vi hoppas att du skall bli nöjd med din köpupplevelse. 

Vi på Grillat.se vill härmed informera om att när Du som konsument handlar via internet, gäller Konsumentköplagen (1990:932), lagen om distans- och hemförsäljningsavtal (2005:59), Personuppgiftslagen  (1998:204 )samt lag om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster (2002:562).

Organisationsnummer: 559181-3455, Grillat Nordic AB
 


2. Beställning 

Beställning av våra produkter sker via www.grillat.se. Beställningar som görs av personer under 18 år bedöms enligt gällande regler för kontantköp och måste därför ha målsmans godkännande. Grillat.se.se förbehåller sig eventuella fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga produkter i sortimentet. All bildinformation måste ses som illustrationer, och kan ej garanteras återge produktens exakta utseende. Vid eventuella fel i angivande av lagersaldo förbehåller sig Grillat.se att korrigera detta i efterhand. 

Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök så kommer ärendet direkt att polisanmälas.


3. Betalning


Grillat.se erbjuder säker betalning via betalningsleverantören Avarda.
Avarda erbjuder er möjligheten att betala via faktura, konto, eller via
Visa/Mastercard-kort.

Grillat.se Faktura

När du betalar via Faktura handlar du tryggt och enkelt. Du betalar alltid
efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala i slutet av månaden
  • Upp till 50 dagars räntefri kredit
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen
  • Möjlighet till delbetalning
  • Fakturan skickas per e-post i mitten av månaden
  • Grillat.se Konto
  • När du betalar med Konto betalar du i din egen takt och väljer varje månad hur mycket du ska betala. Du gör alltid din första betalning efter att du fått hem dina varor.
  • Betala i din egen takt, upp till 36 månader, dock lägst 70 kr per månad
  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen
  • Betala i slutet av månaden
  • Årsränta 19,90%, effektiv årsränta 29,22%
  • Kontoutdraget skickas per e-post i mitten av månaden

Kreditprövning
Vid köptillfället görs en sedvanlig kreditprövning som i vissa fall innebär att en
kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen. Kreditgivare är
Avarda AB.
Om ansökan inte skulle bli godkänd kan du enkelt välja ett annat
betalningsalternativ. Avarda förbehåller sig rätten att göra en ny kreditprövning
för varje nytt köp som Kredittagaren genomför hos Grillat.se. För fullständiga
villkor, se Avardas kreditvillkor nedan.

Visa och Mastercard
Handla nu och betala med kort direkt!

  • Säker kortbetalning med 3 D Secure-standarden
  • Snabb betalning, allt klart direkt
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen

Personuppgiftshantering
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Avarda behandlar
personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys,
kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som
kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Avardas integritetsspolicy för en närmare
beskrivning av Avardas personuppgiftsbehandling.
Genom att använda Avarda Faktura och Konto godkänner du vår användning av
dina personuppgifter i enlighet med Avardas integritetspolicy, inklusive
överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området.
Länk till Avardas villkor

 


4. Ångerrätt

Som kund hos Grillat.se är din affär inte avslutad förrän du fått hem och godkänt dina varor. 

  • Du har rätt att häva köpet, utan kostnad, om du inte godkänner en ny föreslagen leveranstid vid eventuell försening.
  • Du har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera att varan är felfri. Du har alltid rätt att häva ditt köp. Är du inte nöjd har du 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit varan. Tänk på att du kan inte montera en vara utan bara öppna och kontrollera varan. 
  • Varan måste returneras i varas ordinarie emballage och kunna säljas som ny.

Vid retur tillkommer en returfrakt som Du som kund står för. Varan måste skickas tillbaka i oförändrat skick och till respektive lager, ej utlämningsställe. Vi samarbetar med olika leverantörer och en del av dessa finns utomlands. När returen är mottagen betalar vi tillbaka varuvärdet (ej frakter).
Kontakta oss på 010-7079555 vid en retur för att få reda på vilken returadress just din vara har. Eller via mail: kundservice@grillat.se 
Skickas returen till en adress som vi inte angett så har vi rätten att skicka den rätt och dra av de pengarna från pengarna som vi återbetalar. Vi samarbetar med ett antal grossister från olika länder. Är du osäker på vart ifrån din produkt skickas och vilken en eventuell returkostnad det skulle bli, vänligen kontakta oss innan ditt köp så du vet detta om du skulle vilja skicka tillbaka den.

 

5. Frakt & Leverans

Vid beställning över 1000 kr, bjuder Grillat.se på frakten. Vid beställning understigande 1000 kr så tillämpas en fraktkostnad på 89 kr. 

Leveranstiden kan skilja sig från produkt till produkt. Den angivna leveranstiden finner du på varje enskild produktsida. Leveranstiden gäller från det att Grillat.se har bekräftat din beställning via e-post. Vid stora allmänna helger kan leveranstiden bli något längre. Vi frånsäger oss ansvar om fraktbolagen inte levererar som utlovat. Våra leveranstider är beräknade och inte garanterade. Fraktbolag har upp till 30 dagar på sig att hitta borttappade paket, något vi måste rätta oss efter.

Har du lagt en förbeställning på en vara som när ditt köp genomfördes inte fanns i lager kan vi ej garantera att produkten kommer att levereras ett visst datum. Datumen som uppges på hemsidan för när produkter beräknas komma åter i lager är preliminära och ordinarie leveranstid gäller ej. Observera att dessa datum kan komma att ändras under tidens gång, då vi inte kan påverka förseningar av leveranser och liknande. Detsamma gäller när du som kund kontaktar oss på Grillat.se för att beställa en produkt som inte finns i lager och något datum ej är uppgett på hemsidan för när produkten beräknas komma in på lager igen.

Har du som kund köpt produkter från flera olika märken så kommer dessa troligtvis att skickas i separata leveranser. Detta kan innebära att dina produkter levereras vid olika tillfällen och till olika utlämningsställen. Tänk också på att Grillat.se inte alltid står som avsändare på paketet.

Annan leveransadress kan endast väljas vid kortbetalning eller direktbetalning, ej vid fakturaköp.

Vi samarbetar med bland annat Post Nord, Schenker, UPS och DHL för leverans av din beställning. Vi har valt Posten, Schenker, UPS och DHL som distributörer först och främst  på grund av deras många och spridda utlämningsställen samt deras snabba och trygga leveranser. Detta för att vi ska kunna vara så tillgängliga som möjligt för Er kunder runt om i landet. Dessa villkor gäller bara Sverige. 

Observera att fraktbolagen kan komma att ta ut extra fraktkostnader för leveranser till avlägsna och svåråtkomliga platser i Sverige, så som t.ex öar och orter långt norr ut. 
Ni som mottagare står för dessa kostnader som vi på Grillat.se äger rätt att debitera er för om de skulle uppstå.

När paketet mottages av dig som kund så MÅSTE du kontrollera paketet och se så att ALLTING finns med som du beställt samt att inget är fraktskadat (detta gäller emballaget, kolla snabbt på 30 sekunder och anmäl om något är skadat. Efter det kan du i lugn och ro packa upp och titta på din beställning). Du MÅSTE då omedelbart anmäla detta till chauffören samt till oss. Chauffören som levererar ditt gods eller ombudet som lämnar ut ditt paket ska alltså skriftligt anteckna skadan innan du som kund signerar leveransen (tar också cirka 30 sekunder). Om detta inte görs kan vi inte ersätta eventuella skador. När anmälan görs till oss ska bilder på emballaget samt det trasiga godset finnas bifogade. Varken trasigt gods eller emballage får kasseras innan ni har fått vårt godkännande. 

Om du som kund inte hämtar ut din vara i tid och varan går i retur tillbaka till Grillat.se så debiteras du som kund en avgift på mellan 200 - 995 kr/paket för frakt och administrationskostnader. Detta gäller när vi har aviserat dig som kund utifrån de uppgifter som skrivits in till Grillat.se. Var därför noggrann med att skriva i rätt telefonnummer och mailadress.

 

6. Rabattkoder & Presentkort

Ansvaret för att ange korrekt rabattkod ligger hos Dig som kund och prisjusteringar på grund av felaktig rabattkod kan ej göras i efterhand.
Om värdechecken, rabattkoden eller presentkortet är förknippat med ett villkor, exempelvis att Du som kund ska handla för ett minimibelopp eller ur vissa produktkategorier för att värdechecken, rabattkoden eller presentkortet ska gälla måste villkoret uppfyllas. Ogiltiga ordrar makuleras i efterhand.

Om villkoret är att endast en värdecheck, rabattkod eller presentkort per person eller hushåll får användas förbehåller vi på Grillat.se oss rätten att makulera ytterligare ordrar lagda av samma person eller hushåll.

Fler värdecheckar, rabattkoder eller presentkort kan ej kombineras och dessa gäller ej på eventuella frakt- och fakturaavgifter.

Om du har använt dig av någon rabatt så kommer summan att justeras enligt rabattkodens villkor, varefter du kommer att få en bekräftelse på mail med slutgiltiga summan.

Vid utnyttjande av ångerrätt, reklamation eller öppet köp kan Du aldrig få tillbaka ett högre värde än vad Du som kund har betalat för produkten. Om Du handlat flera produkter med en värdecheck, rabattkod eller presentkort som ger rabatt, fördelas rabatten, relativt produktens, värde mellan samtliga varor. Vid utnyttjande av ångerrätt, reklamation eller öppet köp på den specifika produkten får ni tillbaka produktens värde efter avdragen rabatt.


7. Reklamation & Fel

Grillat.se följer konsumentköplagen vid eventuella reklamationer, se www.konsumentverket.se. Vi på Grillat.se står för returfrakten vid fel/reklamation samt betalar portot tillbaka till dig vid eventuellt byte av vara. Om du som kund missar en upphämtning av det reklamerade godset trots överenskommelse med oss på Grillat.se om när detta ska ske, så blir du som kund skyldig att betala den avgift som transportören tar ut för den bommade utkörningen. Vi har rätten att byta ut delar på en trasig vara för att få den i nytt skick. Tänk på att alltid spara kvitto på försändelsen vid retur. Kontakta alltid Grillat.se innan du skickar tillbaka varan i dessa fall. Du når oss på telefon 010-7079555 eller via mail: kundservice@grillat.se


8. Priser

Priserna som anges är alltid inklusive moms.
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel. Vid prisjusteringar på redan lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning.


9. Personuppgifter

Grillat.se är ansvariga för behandling av de personuppgifter som du lämnar till oss såsom namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer samt e-postadress. Genom Er beställning samtycker ni till att Grillat.se och dess samarbetspartners lagrar och använder uppgifter om era inköp samt de kontaktuppgifter ni lämnar. Uppgifterna lagras och används för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden gentemot er som kund och ge er bättre service, bland annat genom att göra vår webbplats så personlig som möjligt.

Vi behandlar era personuppgifter med största försiktighet och garanterar att era kunduppgifter endast används av Grillat.se och dess samarbetspartners. Grillat.se och dess samarbetspartners kommer inte, utan ert samtycke, att vidareförmedla uppgifter om er annat än om detta följer lagstiftning, om det krävs i samband med att ni beställt en produkt eller tjänst eller om Grillat.se anser att det krävs för att skydda och försvara rättigheter eller egendom tillhörande Grillat.se och dess samarbetspartners.

Om du inte vill att dina personuppgifter ska användas för direktmarknadsföring ber vi dig att maila kundservice@grillat.se

Du har som kund rätt att efter skriftlig begäran till oss på ovan angivna adress en gång per år få information om hur dina personuppgifter används. Du har även rätt att begära att vi rättar eller tar bort felaktiga uppgifter om dig.


10. Tvister

Vid eventuella tvister ska dessa avgöras av svensk domstol enligt svensk lag.


11. Force Majeure

Grillat.se ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Grillat.se inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits.

Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Grillat.se dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Du och Grillat.se rätt att häva köpet med omedelbar verkan.